Social Hero's in de supermarkt!

Door: Franchise Online

Case: Albert Heijn Klundert

Zou jij ook het liefst een eigen social media manager in je supermarkt willen hebben? Die gewoon in je winkel rondloopt, precies weet wat er speelt en alle leuke, bijzondere en speciale momenten deelt met jouw klanten? Precies dát is het nieuwe model van Monkeys & Bananas. Wij interviewde de eigenaar van Monkeys & Bananas, één van de zogenaamde social hero’s, en de supermarktmanager van de desbetreffende supermarkt: Albert Heijn Klundert.
Een Social Hero moet het leuk vinden om met Social Media bezig te zijn. 

In ieder supermarkt is een medewerker te vinden met een voorliefde voor social media geeft Alain de Schutter aan, eigenaar van Monkeys & Bananas. “Hij of zij hoeft geen marketing strateeg te zijn. Het belangrijkste is dat zij het leuk vinden om bezig te zijn met social media. Foto’s maken, berichten plaatsen en hashtags gebruiken, noem maar op. Vaak zijn er daarvan zelfs meerdere te vinden in één supermarkt. Zo’n enthousiasteling leiden wij op tot Social Hero. Door een op maat gemaakte training en de juiste begeleiding zorgen wij er samen met hen voor dat het bereik op social media groeit.”

Social Media is natuurlijk hét kanaal om de bezoekers van je winkel dagelijks te bereiken, en wordt vaak gezien als reclame kanaal. “Als we onze aanbiedingen en acties tonen, dan verkopen we vast meer producten.” Uit onderzoek blijkt dat mensen juist de ‘kijkjes achter de schermen’, of de bekende gezichten van de supermarkt in jouw buurt, echt leuk vinden om te zien op social media. Authenticiteit scoort dus. Samen met de Social Hero proberen we social media veel meer in te zetten als  communicatiekanaal. We delen een stukje sfeer en beleving uit de winkel op Facebook en Instagram. 

Social Hero’s zorgen voor meer bereik en beleving. Voornamelijk door het gebruik van écht content.  

Deze nieuwe werkwijze is een vanuit veel perspectieven een verbetering. We horen van de filiaalmanager vaak dat er veel enthousiaster omgegaan wordt met social media. “Het gaat écht leven in de winkel”, geven zij dan aan. Daarnaast is het voor onze projectmanagers ook veel leuker om iemand op te leiden en de social media activiteiten met hem/haar écht naar een hoger level te tillen. Win-win!

Eén van de voordelen is dat we véél makkelijker aan leuke foto’s en video’s komen geeft Farah, Projectmanager bij Monkeys & Bananas aan. Bij het oude model, waarbij we een aantal medewerkers vroegen om dit aan te leveren, was dit voor hen vaak een blok aan het been. Er moést dan nog even snel een foto gemaakt worden van een bepaald moment.. Nu zie je dat de Social Hero zelf met ideeën komt, vanwege de intrinsieke motivatie. Op die manier zien we gewoon dat berichten ook veel beter scoren, wat weer een positieve werking heeft op het enthousiasme van de Social Hero.

Hieronder een aantal voorbeeld van de posts van Lotte, zij is één van de eerste Social Hero’s:

Lotte heeft er zin in! #SocialHero  

Ook aan Lotte is te zien dat zij deze innovatieve constructie een succes vindt. “Ik vind het leuk om te leren, en te zien dat het succes groeit. Daarnaast sluit het aan op de studie die ik op dit moment volg, en dat is natuurlijk ook erg handig”. Op de vraag of Lotte als Social Hero dan ook een cape mag dragen in de winkel moet ze lachen. “Een Social Hero heeft niet zoveel aan een cape hoor. Die mag superman zelf houden. Ik heb meer aan een smartphone met een Instagram en Facebook account”.

Om het succes van Lotte als Social Hero in de gaten te houden, kunnen de social media pagina’s van Albert Heijn Klundert bezocht worden:

 

Contact

Denk jij dat wij iets voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op, en we nodigen je graag uit in onze jungle!