Datum 28 januari 2019

Waarom is Generatie Z zo populair?

Generatie Z wordt steeds populairder en veel bedrijven gaan dan ook graag de samenwerking aan. Deze samenwerking noemt men influencer marketing.
In het begin draaide influencer marketing alleen om de mensen met veel volgers. Dit waren meestal beroemde mensen die gevolgd worden door de fans die ze hebben. Helaas zijn deze mensen zo populair dat het haast onbetaalbaar is voor de meeste bedrijven. Cristiano Ronaldo krijgt ongeveer €400.000 per Instagram post, dat kan niet elk bedrijf neerleggen voor een Instagram post. Wat maakt de Generatie Z dan zo aantrekkelijk?

Het is goedkoper!

De generatie Z is natuurlijk een stuk goedkoper. Minder volgers maar niet minder waardevol, integendeel een micro influencer heeft namelijk veel meer interactie. Je kan jezelf een micro influencer noemen vanaf 1.000 volgers. Aangezien een micro influencer dichtbij zijn of haar volgers staat, komt hier veel interactie op. Meer dan wanneer je 1 miljoen volgers hebt. Dat is precies wat de bedrijven willen!
Daarom is het nu de tijd om je te koppelen aan de juiste influencer.

Waar moet een influencer op letten?

Als influencer is het belangrijk om je niet aan teveel merken te koppelen. Wanneer je voor meerdere merken werkt, bestaat de kans dat je volgers je niet meer serieus nemen omdat je constant reclame post. Koppel je dus aan 1 merk.
Zorg wel dat het merk echt iets is wat bij je past. Anders zullen je volgers je minder snel serieus nemen.
Blijf genoeg posten! Zo laat je zien aan je volgers dat je actief bent en dat zal je interactie verhogen. Ook is het een optie om hashtags te gebruiken. Dan zal je denken, zijn die hashtags geen verleden tijd? Nee! De hashtags zijn immens populair en zorgen voor een betere vindbaarheid. Zoek wel uit welke hashtag veel gezocht wordt, om zo te kiezen welke je gaat gebruiken.

Generatie Z

Op welke platformen kan je influencer marketing gebruiken?

In principe is elk platform te gebruiken voor influencer marketing, maar dat wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk alle platformen moet gebruiken. Het is belangrijk om dit af te stemmen op je doelgroep, want niet iedere doelgroep zit op dezelfde kanalen. Zo is de generatie Z amper te vinden op Facebook en Twitter, maar erg actief op Snapchat en Instagram. Mocht je doelgroep dus Generatie Z zijn, dan zou je eerder Instagram en Snapchat moeten overwegen dan Facebook en Twitter. De ouderen zijn met name actief op Facebook en die snappen niets van Snapchat en Instagram. Het is dan dus belangrijk om hierin je overwegingen te maken. Ook is het belangrijk dat je kijkt naar het soort content dat je wilt delen met je volgers. Wil je plaatjes en video’s delen, dan is Instagram/Snapchat een goede optie. Voor blogs is het goed om Facebook en twitter te overwegen en voor video’s is YouTube weer het juiste kanaal.

Er zijn dus voor zowel de bedrijven als voor de influencers genoeg kansen. Maar zorg wel dat je goed bedenkt wat je wilt en waar je heen wilt. Mocht je nog vragen hebben, neem dan contact op!