Datum 22 januari 2018

De vormgeving van een blog

Een blog begint bij het bepalen van een onderwerp, vervolgens ga je brainstormen en schrijf je de tekst. Tenslotte plaats je er nog een afbeelding of foto bij. Veel mensen denken dat je er daarmee bent. Dit is wat de meeste bloggers doen, maar wil jij anders zijn dan de rest? Besteed dan net iets meer tijd aan de vormgeving en zorg ervoor dat je blog informatief is én er aantrekkelijk uit ziet.

Gouden tips

Een opvallende vormgeving is absoluut goed, maar sla niet door. Let bijvoorbeeld op de hoeveelheid kleur, de samenstelling van de kleuren en het gebruik van verschillende lettertypen. Gebruik maximaal twee verschillende lettertypen. Daarnaast is ook bewezen dat schreeflettertypen fijner zijn om te lezen. Door de schreef op een letter is de tekst beter leesbaar, omdat de letters sneller herkend en minder snel verward worden met een andere letter.

Wees ook voorzichtig met het gebruik van afbeeldingen, zodat deze niet te overheersend zijn tegenover het verhaal dat je wil vertellen. Wees er daarnaast ook zeker van dat de afbeeldingen die je gebruikt rechtenvrij zijn. Om je pagina een rustige uitstraling te geven maak je de afbeeldingen even breed als je contentkolom. Is jouw contentkolom bijvoorbeeld 600 pixels breed, maak de afbeelding ook 600 pixels breed en niet meer of minder.

Niet alleen de vormgeving van de blog zelf is erg belangrijk, de rest van de pagina moet ook geen te drukke lay-out hebben. Bewaar het overzicht en zorg dat je pagina op een leuke manier duidelijk is.

Hoe verbeter je je eigen skills?

Heb je zin om aan de slag te gaan met het verbeteren van de vormgeving van je blog, maar je weet niet hoe? Je kunt beginnen met het bekijken van instructiefilmpjes. Nagenoeg alles wat je wil of moet weten, staat online uitgelegd. Zelf raden we aan om ook veel andere blogs te bezoeken en te kijken hoe zij het aanpakken. Wellicht doe je zo zelf nieuwe ideeën op voor je eigen blog.

Houd onze blogs in de gaten voor meer handige online-tips. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact op met één van onze monkeys of maak kennis tijdens een algemene online marketing training.