Datum 29 oktober 2018

De ins en outs van Instagram Shopping

Sinds kort heeft Instagram iets nieuws; Instagram Shopping. Het is een nieuwe manier voor bedrijven om producten aan te bieden via Instagram. Zo hoeft een potentiële klant niet meer eindeloos te zoeken naar de kleding die hij/zij voorbij ziet komen. Vanaf nu kan de gebruiker direct klikken op dat ene leuke shirtje. Hier kan hij/zij direct de gegevens invullen en de aankoop voltooien!
Steeds meer bedrijven willen starten met Instagram Shopping, maar weten niet hoe het werkt en wat er allemaal voor nodig is. Gelukkig weet onze Social Monkey alle ins en outs om deze blog te schrijven. Hierdoor ben je direct op de hoogte en kan je vandaag nog beginnen met jouw eigen Instagram Shopping!

Wat is Instagram Shopping nou precies?

Instagram Shopping is het onder de aandacht brengen van je producten bij je doelgroep. Waar je vroeger een leuke foto moest plaatsten met een link in de bio, is het nu mogelijk om je producten te taggen. Dit doe je misschien nu al op je privé account. Wanneer je de producten tagt, kan je volger het product aanklikken. Vervolgens komt hij/zij bij het juiste product in de webshop. Dat scheelt een hoop stappen in de customer journey! Hierdoor zijn er ook minder momenten waar de bezoeker kan afhaken.

Het is dus zeker de moeite waard om je hierin te verdiepen!

Instagram Shopping

Op deze afbeelding is te zien dat de schoen een tag heeft gekregen. Wanneer een volger van BALR meer wil weten over de schoen, hoeft hij/zij alleen maar op de tag te klikken.

 

 

     Instagram Shopping
Bovenste foto: dit scherm krijgt de bezoeker te zien wanneer hij/zij op de tag klikt. Wanneer hij/zij op de knop ‘op website bekijken’ klikt, gaat hij/zij door naar het product op de webshop. In de webshop kan de bezoeker de aankoop voltooien.

Tips en Tricks

Voordat je gaat beginnen met Instagram Shopping nog een paar handige tips:
– Instagram Shopping is gratis. Je kunt dus alleen producten taggen op niet-gepromote, organische berichten.
– Je kan oudere berichten alsnog voorzien van een tag.
– Het is mogelijk om maximaal 5 producten per bericht te taggen. Wanneer je een bericht plaatst met meerdere foto’s, die je kunt sliden, zijn er maximaal 20 tags mogelijk.

Hoe stel je Instagram Shopping in?

Natuurlijk moet Instagram Shopping wel even worden ingesteld. De volgende punten zijn van belang, namelijk:
– Je moet een bedrijfsprofiel hebben, heb je die niet? Dan kan je dit in de Instagram-app zelf aanmaken of aanpassen.
– Je moet jouw zakelijke Facebook-pagina koppelen aan je bedrijfsprofiel.

– Je hebt een Facebook Catalogus nodig. Instagram checkt of je account geschikt is voor Instagram Shopping. Dit kan een aantal dagen duren. Er zijn nog een aantal kleine eisen, die vind je hier.( link: https://help.instagram.com/1627591223954487?helpref=faq_content)
– Selecteer de juiste product catalogus. Ga naar je profiel, klik onder het kopje ‘bedrijfsinstellingen’ op ‘winkelen’ en selecteer hier om welke productcatalogus het gaat.

Dit is alles wat je moet doen om het in te stellen.

Hoe tag je dan je eigen producten?

Goede vraag! Voor jouw bedrijfsprofiel misschien nog wel het belangrijkste, want je wilt natuurlijk dat ze op de tag klikken en jouw product verkopen. Wanneer je account is goedgekeurd en je productcatalogus is gekoppeld, dan ben je klaar voor de laatste stap naar Instagram succes!
– Kies de foto die je wilt plaatsen.
– Klik op de knop om producten te taggen, net zoals de knop om mensen te taggen. Selecteer vervolgens het product wat je wilt taggen.

– Zorg ervoor dat de tag op de juiste plek staat, anders heb je kans dat de bezoeker per ongeluk een ander product aanklikt.
– Typ de naam van je product en Instagram doorzoekt je Facebookcatalogus.
– Instagram geeft dan het product aan wat je waarschijnlijk zoekt, die klik je aan.
– Posten maar!

Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben of wil je een training volgen waarin we jou klaarstomen voor Instagram Shopping, neem dan contact op!