Datum 22 december 2017

Het gebruik van social media heb je zelf in de hand

Je hebt het of je loopt echt enorm achter, een social media-account! Apps zoals Instagram, Facebook en Twitter draaien overuren om de laatste nieuwtjes van gebruikers rond te bazuinen over de hele wereld, maar wat voor invloed heeft jouw social media-account nu eigenlijk? Wij hebben het antwoord!

Social media (of sociale media) is een verzamelnaam voor allerlei internettoepassingen waar je als gebruiker zelf informatie op kan delen via een makkelijke, snelle manier. Denk maar eens aan muziek, foto’s, video’s maar ook deze blog! Het draait dus voornamelijk om het delen, delen en nog eens delen van wat jij leuk, interessant of grappig vindt!

Social media op smartphoneblog social media

81% van de Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar hebben een smartphone. Via deze smartphone is het voor jou heel simpel om even dat laatste Facebook-berichtje eruit te gooien voordat je met de hond gaat wandelen. De grootste groei komt gek genoeg van de senioren, want ruim 54% van de vijfenzestigplussers bezit een smartphone terwijl dit een jaar ervoor nog 40% was. Onder de categorie jongeren heeft zelfs 95% een smartphone!

Trends en ontwikkelingen binnen social media

Het afgelopen jaar zijn er allerlei trends en ontwikkelingen binnen de social media ontstaan deze hebben zich vastgeketend in onze dagelijkse routine. Dit varieerde van het feit dat de smartphone het meest gebruikte apparaat is geworden tot de opkomst van YouTubers. YouTube heeft in Nederland een maandelijkse groei van 300.000 gebruikers wat het totaalaantal brengt op 7,5 miljoen. 1,7 miljoen gebruikt het platform dagelijks en dat is 31% meer dan in 2016. Ook het gebruik van Twitter was afgelopen jaar afgenomen. Wij zien dat marketing terugkomt in de social media, het was even wennen maar ook bedrijven moeten meegaan op de huidige technologie. Dit werd zelfs een trend!

Social media marketing

Bij social media marketing moet je denken aan de promotie van jouw product, dienst of idee via social media aan de rest van de wereld. Via social media kan je heel goed werken aan je klantvriendelijkheid, en tegelijkertijd verbetert dit jouw klanttevredenheid en loyaliteit. Je kan via Facebook een live chat opstellen of via Messenger klanten beantwoorden. Loyaliteit kan je winnen door een klein kijkje achter de schermen te geven. Zo weet de klant wat er belooft ook daadwerkelijk gebeurt, zoals ‘niet goed, geld terug’.

Ook voor jou kan social media heel veel betekenen in de nabije toekomst. Zonder een Instagram-, Facebook- en LinkedIn-account ga je niet meer opvallen. Begrijpelijk is wel dat je natuurlijk geen idee hebt hoe je dit moet aanpakken, daar kunnen wij je mee helpen!