Datum 27 mei 2019

Hoe kun je WhatsApp zakelijk inzetten?

WhatsApp kan prima zakelijk ingezet worden voor je bedrijf. Het is anders dan alle andere social media kanalen, maar het is een interessant kanaal voor gratis en snel contact met (potentiele) klanten. Ben jij benieuwd hoe je WhatsApp zakelijk moet inzetten? Lees dan snel verder!

WhatsApp zakelijk

Bijna 70% van heel Nederland is actief op WhatsApp en bijna iedereen snapt WhatsApp waardoor er geen uitleg meer nodig is. Daarnaast staat Whatsapp in de top 5 van meest geopende apps. Een appje typen is een kleine moeite waardoor (potentiele) klanten dus sneller contact met je opnemen.

Waarom WhatsApp zakelijk inzetten?

WhatsApp kun je voor verschillende doeleinden inzetten. Hieronder kun je zien waar WhatsApp het meest voor gebruikt wordt.

#1 Snelle support aanbieden voor klanten

WhatsApp wordt het meest gebruikt voor snelle support. Denk hierbij aan hulp voor het installeren van een product of bij klachten. Zodra de klant jouw nummer heeft opgeslagen kunnen zij, mist ze een internetverbinding hebben, contact met je opzoeken.

#2 Algemene communicatie

Naast support is het ook mogelijk om Whatsapp in te zetten voor algemene communicatie. Denk hierbij aan vragen zoals: ‘’Tot hoe laat zijn jullie open?’’. Klanten vinden het fijn om snel antwoord te krijgen en vooral op algemene vragen. De kans is groot dat (potentiele) klanten iets afnemen als ze snel antwoord krijgen.

#3 Marketingdoeleinden

Door middel van verzendlijsten stuur je in één keer een bericht naar meerdere personen of zelfs groepen. Mocht je ooit iets willen promoten, dan is dit een ideale optie.

#4 Nieuws delen

WhatsApp is ook prima te gebruiken als nieuwsbrieffunctie. Zodra (potentiele) klanten zich aanmelden om up-to-date te zijn van nieuwtjes, is het mogelijk om deze doelgroep via Whatsapp op de hoogte te houden.

#5 Interactie opzoeken

Je kunt je doelgroep beter leren kennen door middel van Whatsapp. Vraag je doelgroep naar hun mening of discussieer over bepaalde onderwerpen. Je kunt het zien als interviews met je doelgroep maar dan in een vrijblijvende sfeer.

Waar moet je aan denken als je WhatsApp zakelijk gaat gebruiken?

Als je kiest voor WhatsApp moet je zorgen dat je genoeg tijd, middelen en personeel beschikbaar hebt om dit platform te gebruiken. Je klanten verwachten namelijk snel antwoord. Als je dit niet kan waarmaken is het misschien verstandiger om vragen per mail te beantwoorden. Ben je op bepaalde tijdstippen beschikbaar? Geef dan een vaste dagdeel aan dat je beschikbaar bent voor vragen of klachten.

 

We hopen je voldoende te hebben geïnformeerd over het zakelijk gebruiken van WhatsApp. Heb je na het lezen van deze blog nog vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op!