Datum 3 juni 2019

Generatie Z en haar cultuur

Generatie Z groeit op in een gedigitaliseerde wereld waar efficiëntie en snelheid belangrijk is. Elke minuut van de dag is er toegang tot informatie, diensten en producten. Wat doet dit met jongeren om op te groeien in deze cultuur?

Generatie Z

Wie behoren er onder de doelgroep ‘Generatie Z’?

Generatie Z is een benaming van een doelgroep waar jongeren onder vallen die tussen 2000 en 2015 geboren zijn. Dit betekent dat de jongste nu 3 jaar oud is en de oudste 19 jaar. Het oudere deel heeft nu het eerste bijbaantje of is net begonnen met studeren en het jongste deel is nog kind.

Instant gratification

Generatie Z is gewend aan gemak. Ze zijn opgegroeid in een maatschappij waar veel dingen snel en gratis zijn. Denk aan gratis verzending van pakketjes of een klantenservice die 24/7 bereikbaar is. Het gevolg hiervan is dat de doelgroep hoge verwachtingen heeft. Een pakketje dat niet op tijd is zorgt voor frustratie bij de doelgroep. Jongeren hebben niet zelf gekozen voor instant behoeftebevrediging maar zijn er als het ware mee opgegroeid.

Toch zoekt Generatie Z wel naar alternatieven als ze ergens niet mee tevreden zijn. Je kan dus zeggen dat de doelgroep wel kritisch kijkt en dagen ze organisaties uit om te blijven vernieuwen.

Instant profiling

Via social media toont Generatie Z zich altijd aan vrienden, familie en de rest van de wereld. Ze proberen niet alleen indruk te maken op hun omgeving, maar ze proberen er ook achter te komen wie zij zelf zijn. Heb je een nieuw kledingstuk? Post het op je social media kanalen. Ga je op vakantie met vrienden of familie? Livestream het voor je volgers. De van nature impulsgevoelige jongeren vinden het moeilijk om niet instant te delen.

Altijd bereikbaar

Onder het kopje ‘Instant gratification’ is net al vermeld dat de doelgroep hoge verwachtingen heeft. Dit heeft ook betrekking op het contact. Ze verwachten voortdurende bereikbaarheid van vrienden, familie en van organisaties. Organisaties zijn daarom bijna verplicht om 24/7 paraat te staan om vragen te beantwoorden. Het is van belang dat organisaties zich gaan verdiepen in deze doelgroep omdat Generatie Z de lichting gaat worden over een x aantal jaar.

 

Instant is het woord dat Generatie Z goed beschrijft. Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op!